Literacy Ideas for Home

Language Activity Tips

For Parents


Here are some tips for everyday activities for you to do with your child that will support his or her success in language.

· Play guessing games – “I’m thinking of …” or “In my bag I have a …” – and take turns with your child trying to discover the answers. Be sure to give simple clues and ask probing questions.

· Involve your child in conversation and discussion, taking turns listening and talking.

· Ask your child to tell family members or friends about what you did at the park or saw on your drive to school. Encourage your child to recall and describe details.

· Sing songs and read poems and rhyming books together. Emphasize the sounds and rhythm of the words.

· Make a list or card file of words your child can read. Add to it as he learns a new Word and point out that the list or file is increasing.

· Encourage your child to make and send letters, thank you notes, and greeting cards to friends and relatives. Have a special place for paper, glue, stickers and other materials.

· Use books as resources with your child when he has a question you can’t answer: “Let’s see if we can find an answer to that question.”

· While waiting in the doctor’s office or in a line at the store, keep your child occupied by asking questions about the surroundings: “Can you find something that starts with the ‘B’ sound?

· Have your child read menus, roadside signs, game directions, weather reports, movie time listings, and other practical everyday information. It does not matter if it is in Spanish, because talking, reading, and playing in Spanish will make children feel comfortable when doing the same in English.

· Make sure they always have something to read in their spare time when they could be waiting for appointments or riding in a car.

Ideas sobre Actividades de Lenguaje

Para los Papitos

Estas son algunas ideas para realizar actividades diarias con su hijo(a), que le ayudará a tener éxito con el aprendizaje del idioma.

· Juegos de adivinanza – “Estoy pensando en…” o “En mi bolsa tengo un(a)…” – en loos que se turne con su hijo(a) para adivinar la respuesta. Asegúrese de dar pistas sencillas y hacer preguntas interesantes.

· Involucre al niño(a) en conversaciones y debates, turnándose para hablar o escuchar.

· Pídale al niño(a) que le comente a familiares o amigos sobre lo que hizo en el parque o vió mientras que iba al colegio. Anime a su hijo(a) para que recuerde y describa detalles.

· Cante canciones y lean poemas o libros de rimas juntos. Enfatice en los sonidos y el ritmo de las palabras.

· Haga una lista de palabras en una cartulina que su niño(a) pueda leer. Agréguele nuevas palabras que él o ella vaya aprendiendo y manifieste que la lista está creciendo.

· Anime al niño(a) a que escriba y envíe cartas, notas de agradecimiento y postales a amigos y parientes. Disponga de un lugar especial para el papel, pegante, calcomanías y otros materiales.

· Utilice libros como recurso con su hijo(a) cuando tenga una pregunta que usted no puede contestar: “Veamos si podemos encontrar la respuesta a esa pregunta”.

· Mientras que esperan el turno en una cita médica o en una fila en el supermercado, mantenga a su niño(a) ocupados haciendo preguntas sobre lo que se encuentra alrededor: “Puedes encontrar algo que comience con el sonido ‘B’?”

· Deje que su hijo(a) lea menús, señales de tránsito y que se encuentren en la calle, instrucciones de juegos, reportes del tiempo, horarios de cine y otro tipo de información práctica. No importa si esta información está en inglés porque el habla, la lectura y los juegos en español harán que los niños(as) se sientan confortables cuando hagan las mismas actividades en inglés.

· Asegúrese de que su hijo(a) siempre tenga algo que leer en su tiempo libre, cuando esperan una cita o cuando van en el carro.